STRONA GŁÓWNA PROGRAM REGULAMIN MIEJSCE DLA MEDIÓW
DZIEŃ 1 DZIEŃ 2 DZIEŃ 3 DZIEŃ 4 DZIEŃ 5 MEDIA O KONGRESIE
„Polskie korzenie – jak i gdzie szukać informacji o polskich przodkach?”
dr hab. Tomasz Nowicki, prof. KUL
dr hab. Piotr Rachwał, prof. KUL
Zbiory polonijne i emigracyjne jako źródło w badaniach genealogicznych
Mariusz Olczak - Dyrektor Archiwum Akt Nowych
Odkrywanie własnych korzeni dzięki internetowym narzędziom stało się prostsze i możliwe również w domu. Badania genealogiczne to już nie snobizm. Osobom, których przodkowie dawno temu wyemigrowali z Polski, badania pozwolą na odnalezienie własnej tożsamości, ale też pomogą w zdobyciu Karty Polaka, polskiego obywatelstwa czy w dochodzeniu praw majątkowych.
Wykład „Polskie korzenie - jak i gdzie szukać informacji o polskich przodkach?” mający miejsce podczas 1. Światowego Kongresu Polskiej Edukacji i Nauki za Granicą w Jachrance cieszył się ogromnym zainteresowaniem przedstawicieli środowisk polonijnych. Wygłosili go - dr hab. Piotr Rachwał i dr hab. Tomasz Nowicki - profesorowie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i twórcy portali internetowych: ksiegimetrykalne.pl oraz rodzinawzrodlach.pl.
„Badania genealogiczne nad własną rodziną są modne. Różne są motywacje tych działań, czasami zwykły snobizm, ale badania mają wymiar praktyczny z punktu widzenia osób, które z Polski wyjechały dawno temu i utraciły w kolejnych pokoleniach wiedzę, skąd pochodzą” - podkreślał Piotr Rachwał.
W jego opinii poszukiwanie tożsamości w dzisiejszych czasach jest bardzo ważne, ponieważ we współczesnym świecie jest wiele zagrożeń, w tym wymierzonych w kierunku rodziny. Dlatego odkrycie polskich korzeni nie tylko zaspokaja ciekawość i ma ogromne znaczenie dla budowania poczucia wspólnoty, ale też posiada wymiar praktyczny, ułatwiając otrzymanie dokumentów - Karty Polaka czy polskiego obywatelstwa. Pomaga także w dochodzeniu praw majątkowych.
Polska diaspora to ponad 20 mln rozrzuconych po całym świecie osób polskiego pochodzenia. Największe skupiska Polaków za granicą to: 10 mln osób w USA, 2 mln w Niemczech, 1,8 mln w Brazylii, 1 mln we Francji, 900 tys. w Kanadzie, 700 tys. w Wielkiej Brytanii, 450 tys. w Argentynie i 200-300 tys. na Litwie. Ciekawa sytuacja występuje na Białorusi, gdzie według różnych danych ilość osób narodowości polskiej waha się od 295 tys. do nawet 1,1 mln.
Wielkie migracje Polaków rozpoczęły się jeszcze w XIX w. i odbywały się w kolejnych falach. Przykładowo do Stanów Zjednoczonych pierwsza wielka fala - tzw. migracja „za chlebem” - nastąpiła w latach 1870-1914, a w przypadku Brazylii rozpoczęła się już w latach 20. XIX wieku. Wśród potomków tych osób część zna swoją rodzinę, kultywuje tradycje, ale inni dopiero w czwartym czy piątym pokoleniu zaczynają się interesować swoimi korzeniami.
„Najważniejszym źródłem informacji są księgi metrykalne i akta stanu cywilnego. Tyle że pozyskanie danych z XIX w., kiedy Polska znajdowała się pod zaborami, nie jest proste. Dlatego postanowiliśmy to ułatwić poprzez stworzenie witryn internetowych ksiegimetrykalne.pl oraz rodzinawzrodlach.pl, które zawierają także skany oryginalnych dokumentów. Dzięki temu odnalezienie w wyszukiwarce nawet jednego dokumentu, np. świadectwa ślubu, pozwoli dotrzeć do informacji na temat dalszych przodków” - zaznaczył Piotr Rachwał.
Internet jest kopalnią wiedzy o przodkach. Do najważniejszych źródeł informacji należą witryny: genealodzy.pl, szukajwarchiwach.gov.pl, myheritage.pl, ksiegimetrykalne.pl, rodzinawzrodlach.pl oraz zdjęcia.rodzinnawrodlach.pl, regestry.lubgens.eu, a także źródła zagraniczne, jak familysearch.org.
Dr hab. Tomasz Nowicki wyjaśnił, jak szukać informacji na temat swoich korzeni. Po pierwsze należy uporządkować wiedzę na temat rodziny, zdobywając informacje od bliższej i dalszej rodziny o dacie i miejscu urodzenia, chrztu, ślubu, pogrzebu, ale też zawodu czy wyznania. Następnie sięgnąć do domowego archiwum w poszukiwaniu jakichkolwiek dokumentów.
Gdy ich nie ma, trzeba zajrzeć do archiwów oraz bibliotek, by przeszukać akta metrykalne i akta stanu cywilnego, księgi kościelne, kroniki, spisy ludności, księgi ludności stałej i niestałej, księgi notarialne i hipoteczne, księgi sądowe, rejestry podatkowe, inwentarze dóbr szlacheckich, listy pasażerów statków płynących np. do USA i Australii.
„Wiemy, że w Europie najwięcej emigrantów obsługiwały porty w Hamburgu i Bremie, natomiast przyjmowały ich porty Ellis Island - brama do Nowego Jorku, a w Brazylii - Rio de Janeiro i Santos. Warto sprawdzić witryny internetowe tych portów” - wskazał Tomasz Nowicki.
Portal ksiegimetrykalne.pl jest efektem projektu badawczego, rozpoczętego w 2012 roku w Instytucie Historii KUL, którego celem była inwentaryzacja, digitalizacja i wykorzystanie do badań demograficzno-historycznych staropolskich ksiąg metrykalnych Lubelszczyzny (w granicach historycznego powiatu lubelskiego). Witryna ma już ponad 240 tys. wyświetleń.
„Widzimy, że jest zapotrzebowanie i to cieszy, że ludzie sięgają do tych materiałów, szukają tych korzeni, tej polskości” - mówił Piotr Rachwał.
Źródło: PAP MediaRoom
Tożsamość polska w kontekście emigracji
prof. dr hab. Halina Grzymała-Moszczyńska – Akademia Ignatianum w Krakowie. Emerytowana profesor UJ
Problemy dziecka w szkole polonijnej
dr Stella Strzemecka
Tożsamość narodowa Polonii z perspektywy nauk o bezpieczeństwie
ks. dr hab. Cezary Franciszek Smuniewski, prof. UW
Zdjęcia: © Agata Pawłowska
W dniach 5-9 lipca w Jachrance pod Warszawą odbył się I Światowy Kongres Edukacji i Nauki Polskiej za Granicą. To niezwykłe wydarzenie to okazja do spotkania, wymiany poglądów i doświadczeń a także integracji środowisk polonijnych rozsianych po świecie. Jednak najważniejszym celem, dla którego organizatorzy skupili w jednym miejscu osoby działające na rzecz edukacji i nauki polskiej za granicą, było wypracowanie konkretnych propozycji systemowych rozwiązań, które następnie zostały przekazane Ministrowi Edukacji i Nauki.
Biuro Nowych Technologii IPN z oczywistych względów było obecne w trakcie trwania Kongresu. Nowe technologie oferują niezwykłe możliwości edukacyjne i umiejętnie wykorzystane mogą wzmocnić więzi ekspatriantów z Polską a także przyczynić się do zachowania polskiej tożsamości poza granicami kraju. Dla wszystkich uczestników Kongresu, Biuro Nowych Technologii przygotowało Strefę Nowych Technologii, w której znalazły się jego projekty: „Gra Szyfrów” o wojnie polsko-bolszewickiej i dokonaniach polskich kryptologów, „Szybowcowa ‘87” o działalności podziemnej Solidarności Walczącej, a także hologramy i materiały edukacyjne (podcasty, quizy, scenariusze lekcji historii) wspierające proces nauczania historii Polski. Różnorodne projekty przygotowane przez Biuro Nowych Technologii, wskazały przybyłym na Kongres nauczycielom i menedżerom kultury polskiej za granicą, jak w atrakcyjny i nowoczesny sposób opowiadać o polskiej historii.
Przy Strefie Biura Nowych Technologii IPN w trakcie Kongresu można było zapoznać się z wystawą „»Ramię krzep – Ojczyźnie służ« 135 rocznica powstania Sokolstwa Polskiego w Ameryce”, wystawą „Archiwum Pełne Pamięci” a także z ofertą wydawniczą Instytutu Pamięci Narodowej w mobilnej księgarni.
W części merytoryczno-szkoleniowej obrad Kongresu zorganizowano interesujące wykłady, ukazujące m. in. działalność szkolnictwa polskiego za granicą. W bogatym programie znalazło się miejsce dla warsztatów dydaktycznych, szkoleń metodycznych i paneli dyskusyjnych. 7 lipca dyrektor Biura Nowych Technologii Magdalena Hajduk w trakcie godzinnych warsztatów nakreśliła szerszy kontekst zagadnienia rewolucji technologicznej z perspektywy działalności Instytutu Pamięci Narodowej i zapoznała słuchaczy z wynikami badań Instytutu zawartymi w raportach z 2022 i 2023 roku, a także z najważniejszymi działaniami edukacyjnymi Biura Nowych Technologii IPN, wykorzystującymi nowoczesne technologie (gry edukacyjne i aplikacje, maraton HISTHACK, projekt „Cyfrowi Bohaterowie”, pakiet materiałów edukacyjnych dla nauczycieli). Udział w spotkaniach z osobami znającymi specyfikę i uwarunkowania pracy oświatowo-naukowej za granicą, sprzyjał nawiązywaniu wartościowych kontaktów i rozpoznaniu potrzeb w zakresie pielęgnowania kultury i tożsamości polskiej.
Zdjęcia: © Agata Pawłowska
Odczytanie i przyjęcie Rekomendacji Kongresu wypracowanych przez Uczestników
W 1. Światowym Kongresie Polskiej Edukacji i Nauki za Granicą wzięło udział ponad 500 uczestników z 41 państw, nawet tak odległych jak Argentyna czy Australia. Oprócz nauczycieli języka polskiego w polskich szkołach i ośrodkach za granicą, rodziców oraz przedstawicieli organów prowadzących szkoły, w wydarzeniu uczestniczyła także młodzież - wolontariusze polonijni oraz absolwenci szkół polskich w USA i Wielkiej Brytanii, dla których wyjazd do Polski był nagrodą za doskonałe wyniki na maturze.
„W funkcjonowaniu szkół polskich poza granicami kraju najważniejsze są dzieci i młodzież, dlatego planujemy w przyszłym roku organizację Pierwszego Światowego Festiwalu Polskiej Młodzieży za Granicą tutaj w Polsce, aby integrować młodych ludzi, którzy są kwintesencją funkcjonowania środowisk polonijnych na świecie” - ogłosił Tomasz Rzymkowski, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. rozwoju i umiędzynarodowienia edukacji i nauki. Dodał, że resort edukacji i nauki dostrzega konieczność udziału młodych Polaków mieszkających za granicą w dialogu nad edukacją polonijną oraz we wspieraniu rozwoju innych inicjatyw i organizacji młodzieżowych, m.in. harcerstwa i klubów sportowych.
W trakcie kongresu przedstawiciele środowisk edukacyjnych z całego świata mogli się spotkać i podzielić się swoimi doświadczeniami w pracy nad językiem polskim, prowadzeniu polskich szkół i uatrakcyjnieniu oferty dydaktycznej. „Podzieliliśmy uczestników na siedem paneli. Odbywały się dyskusje, mamy wnioski. Robiliśmy warsztaty tematyczne, dotyczące np. rękodzieła artystycznego, warsztaty medialne zorganizowane przez TVP oraz szereg innych aktywności, które uczestnik mógł sobie w dowolny sposób wybrać” - zaznaczył prof. Jacek Gołębiowski, dyrektor Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego.
W opinii zarówno organizatorów, jak i uczestników kongresu, język polski jest najważniejszym przedmiotem szkolnym w Polsce i poza jej granicami. Bez jego znajomości nie ma mowy o nauce polskiej historii i kultywowaniu polskiej tożsamości narodowej. Jednak nauka powinna być dla dzieci i młodzieży, wyrosłej już w świecie cyfrowym, atrakcyjna, oparta w dużej mierze na przekazach audiowizualnych. Służy temu np. projekt „Innowacyjna Historia - nowoczesne technologie w służbie edukacji”. W ramach projektu zostały stworzone dwa fabularne filmy historyczne w technologii wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym widzowie mogą niemal dosłownie uczestniczyć w Powstaniu Warszawskim czy wojnie polsko-bolszewickiej 1920 r.
„Po zakończeniu prezentacji w Polsce będziemy prezentować te żywe lekcji historii - Kartkę z Powstania i Wiktorię 1920 - w różnych środowiskach polonijnych, aby uczyć miłości do Ojczyzny i w tak innowacyjnej formie pokazać za granicą, że Polska jest nowoczesnym krajem” - powiedział prof. Jacek Gołębiowski.
Wnioski z kongresu, opracowane na podstawie obserwacji i potrzeb zgłaszanych przez uczestników, zostały ogłoszone przez ministra Tomasza Rzymkowskiego i staną się zaleceniami do dalszej pracy zarówno dla organizatora - Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego, jak i innych podmiotów, które odpowiadają za polską edukację za granicą. Najważniejsze jest stwierdzenie, że szkoła polska poza granicami kraju jest miejscem integracji środowiska polonijnego, dlatego powinna funkcjonować ponad wszelkimi podziałami. Sprzyja temu utrzymywanie dobrych relacji oraz skuteczna komunikacja.
„Tam, gdzie nasze dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności, wspierany jest proces wychowawczy, który spoczywa na rodzicach. Dlatego polska szkoła w kraju czy za granicą jest dobrem nas wszystkich i absolutną świętością bez względu na to, jakie poglądy reprezentujemy i jakie wartości dla nas są ważne” - podkreślił minister Tomasz Rzymkowski. Dodał, że należy również zapewnić integralność procesu kształcenia od przedszkola do poziomu akademickiego. Dotyczy to w szczególności promocji języka polskiego i literatury polskiej. Wsparciem w tym zakresie będą m.in. oczekiwane przez edukatorów ze szkół polonijnych konkursy z ułatwioną procedurą.
Uczestnicy Kongresu uznają, że niezmienną misją szkoły polonijnej i polskiej poza granicami kraju jest podtrzymywanie i kształtowanie tożsamości narodowej. Jej wypełnienie w aktualnych warunkach wymaga współpracy między podmiotami krajowymi i polonijnymi, a w szczególności:
Jachranka, 8 lipca 2023 r.
Zdjęcia: © Agata Pawłowska
07:00 – 22:00 | Przyjazd i zakwaterowanie Uczestników |
13:00 – 14:30 | Obiad |
17:00 – 19:00 | Kolacja |
19:00 | „Tylko miłość jest twórcza” Projekcja filmów: FILIP – reżyseria: Michał Kwieciński AGONIA – reżyseria: Tomasz Knittel Antylscy muzycy czują i umieją zagrać rubato Chopina. Potrafią też – jak nikt inny – improwizować na fortepianie. Intuicyjnie rozwijają to, o czym Chopin pisał w listach: Lewa ręka jest zegarem, ale z prawą rób wszystko co chcesz i co możesz. Odkrycie Chopina było bardzo nowoczesne, rozsadzało swój czas i jak się okazuje europejskie korzenie. Synkopowanie prawą ręką wywodzi się z rytmu afrykańskiego bębna. Połączenie lewej, grającej rytm ręki, z synkopującą dowolnie prawą ręką wprowadzili amerykańscy pianiści na przełomie XIX i XX wieku. Ten rytm nazywa się ragtime. Prowadzenie: dr Jarosław Cymerman (sala TT1) DWIE KORONY – reżyseria: Michał Kondrat Film ukazuje nieznane dotąd powszechnie fakty z życia o. Maksymiliana Kolbego, począwszy od jego dzieciństwa aż do decyzji o oddaniu życia za współwięźnia w Auschwitz. Film jest podzielony na część dokumentalną i fabularną, dzięki czemu możemy usłyszeć, o czym rozmawiał o. Maksymilian z różnymi osobami w Auschwitz. Prowadzenie: o. Jacek Staszewski OFM Conv (sala UW) Miejsce projekcji: Hotel Warszawianka Centrum Kongresowe, Jachranka 77 |
8:00 – 10:00 |
Śniadanie |
10:00 – 11:30 |
Powitanie Uczestników Kongresu (sala BCD) Wystąpienie oraz prezentacja Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego Wystąpienia przedstawicieli Współorganizatorów Kongresu i prezentacja działań Instytucji na rzecz środowisk polonijnych: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Prezentacja działań TVP skierowanych do odbiorców zagranicznych Filip Styczyński – Dyrektor TVP World |
11:30 – 12:00 |
Przerwa kawowa |
12:00 – 13:30 |
Wykład dr hab. Jacka Gołębiowskiego, prof. KUL (sala BCD) Sesja plenarna Wystąpienie Marka Zaniewskiego Wystąpienie Julii Sierkowej Wystąpienie Radosława Brzózki |
13:30 – 15:00 |
Obiad |
15:00 – 17:30 | Dyskusje panelowe na temat:
Grupy:
|
17:30 – 18:00 |
Przerwa kawowa |
18:00 – 19:00 | Oficjalne otwarcie Kongresu (sala BCD) Wystąpienia przedstawicieli Rządu i Władz RP |
19:15 | Kolacja w formie grilla |
8:00 – 9:30 |
Śniadanie |
9:00 – 19:00 | Młodzież z wolontariatu: |
9:00 – 19:00 | Całodniowe warsztaty medialne i zwiedzanie siedziby Telewizji Polskiej S.A. |
9:00 – 10:30 | Interdyscyplinarny panel dyskusyjny Udział biorą: prof. dr hab. Joanna Getka – kierownik Katedry Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego |
10:30 – 11:00 | dr Krzysztof Jurek z Fundacji Polskiej Akademii Nauk |
11:00 – 11:30 |
Przerwa kawowa |
11:30 – 13:30 | Warsztaty
|
13:30 – 15:00 |
Obiad |
15:00 – 17:30 | Kontynuacja warsztatów
|
17:45 – 18:45 | Warsztaty otwarte
|
14:30 – 19:00 | Wycieczki edukacyjne do wyboru:
|
19:00 – 20:30 |
Kolacja |
20:30 | Koncert Jacka Kowalskiego |
7:00 – 9:00 |
Śniadanie |
9:00 – 10:30 | Sesja wykładowo-warsztatowa (sala BCD) „Polskie korzenie – jak i gdzie szukać informacji o polskich przodkach?” |
10:30 – 11:00 | Zbiory polonijne i emigracyjne jako źródło w badaniach genealogicznych |
11:00 – 11:30 |
Przerwa kawowa |
11:30 – 13:00 | Sesja wykładowa (sala BCD)
|
14:00 – 15:30 |
Obiad |
15:30 – 18:00 |
Czas wolny |
13:00 – 14:00 | Panel rektorski |
18:00 – 23:00 |
Uroczyste podsumowanie Kongresu (sala ABCD) Odczytanie i przyjęcie Rekomendacji Kongresu wypracowanych przez Uczestników Koncert Uroczysta kolacja |
6:30 – 8:00 |
Śniadanie |
08:30 | Wyjazd do Niepokalanowa |
10:00 – 11:00 | Msza święta koncelebrowana pod przewodnictwem |
11:00 – 14:00 | Zwiedzanie muzeów |
Ok. 14:00 | Wyjazd z Niepokalanowa do Warszawy |
CAŁOŚCIOWA REALIZACJA PORTALU KONGRESU: © CENTRUM MEDIALNE IRJP