INFORMACJE O KONKURSIE / WYNIKI
INFORMACJE O KONKURSIE / WYNIKI
Uprzejmie informujemy, że podmioty, które podpisały umowy z Instytutem o wsparcie, w uzasadnionych sytuacjach, mogą zgłosić wniosek o zawarcie aneksu do podpisanej umowy.
W linku poniżej opis procedury aneksowania oraz wniosek o aneks wraz z kosztorysem.
Czy placówki oświatowe, które mają zagwarantowane kwoty na utrzymanie placówki w trybie dwuletnim (2023-2024) mogą składać wnioski na utrzymanie placówki na rok 2024 w poniższym konkursie?
Placówki, które otrzymały dofinansowanie na bieżącą działalność w roku 2024 w ramach Konkursu 1. przeprowadzonego przez Instytut w roku 2023 (tzw. projekty dwuletnie), nie mogą otrzymać dotacji w ramach aktualnego konkursu, ponieważ miałoby ono charakter, zakazanego w regulacjach unijnych i krajowych, podwójnego finansowania.
Jakie są wymagania dotyczące podpisania ankiety? Czy ankietę należy podpisać odręcznie? Czy wymagany jest podpis czytelny?
a) zawierać imię i nazwisko oraz nazwę funkcji – zapisane czytelnie, w pełnym brzmieniu
b) podpis odręczny na oryginale dokumentu, który następnie należy zeskanować, zapisać w pdf
Jaki jest cel wprowadzenia ryczałtu?
Wprowadzenie w Konkursie kwot ryczałtowych ma na celu zmniejszenie liczby dokumentów księgowych, uproszczenie procesów rozliczania i monitorowania wydatków, opierając się jednocześnie na zasadzie wzajemnego zaufania. Należy zaznaczyć, że na etapie opracowywania Oferty, koszty wchodzące w skład ryczałtu należy dokładnie i starannie przedstawić w Kosztorysie Oferty.
Czy beneficjent, jeśli spełnia warunki formalne zawarte w regulaminie, może otrzymać kwotę 8 000,00 zł, którą będzie mógł przeznaczyć na pokrycie kosztów kwalifikowalnych.
Kwota ryczałtu w wysokości 8000 zł przysługuje każdej Szkole wymienionej w Ofercie i spełniającej warunki regulaminowe. W ofercie w dziale “Kosztorys” należy dokładnie i starannie wymienić pozycje kosztowe (zgodnie z wytycznymi w Regulaminie).
Komisja Konkursowa na tej podstawie sprawdza, czy planowane koszty mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowalnych.
Czy beneficjent nie będzie zobowiązany do przedstawienia dokumentów finansowych dokumentujących poniesienie wydatków wchodzących w pule ryczałtu?
Na etapie sprawozdania nie ma obowiązku dołączania dokumentów finansowych do dokumentacji sprawozdawczej, a także sporządzania rejestru dokumentów.
Czy wpisanie ryczałtu w budżet jest obowiązkowe, czy szkoła może zrezygnować z tej formy rozliczania wydatków?
Kwota ryczałtu jest wymagana do wpisania w budżecie w ramach Konkursu. Także forma rozliczenia - ryczałt - jest obligatoryjna.
Jeśli limit 500 zł dotyczy konkretnej faktury to czy oznacza to, że beneficjent, otrzymując środki większe niż 8 000,00 zł, nie może poza ryczałtem rozliczyć żadnego wydatku, jeśli wartość dokumentu jest niższa niż 500 zł?
W przypadku rozliczenia faktur o wartości niższej niż 500 zł, dokonujemy przesunięć: i tak np. czynsz za jeden miesiąc wynosi 300 zł - w przypadku dysponowania fakturą na tę kwotę - opłacamy ją i zaliczamy do ryczałtu.
Jeśli natomiast opłacamy czynsz za pół roku i otrzymujemy fakturę na kwotę 1800 zł, to opłacamy ją ze środków spoza ryczałtu. Należy jednocześnie zauważyć, że operujemy przyznaną dotacją, dbając o to, aby zachować uproszczony sposób rozliczania, co ułatwia rozliczenie dotacji i ogranicza możliwość popełnienia błędów.
Czy jeśli beneficjent otrzyma większą dotację niż sam ryczał i rozliczy pozostałe koszty fakturami o wartości mniejszej niż 500 zł, to oznacza, że wszystkie faktury poniżej 500 zł, które nie będą przewyższały kwotę ryczałtu zostaną uznane za niekwalifikowalne?
Celem przyjętej metody rozliczania jest uproszczenie. Jeśli wszystkie możliwe drobne faktury (na łączną kwotę 800 zł) będą rozliczone w ryczałcie, pomimo to Beneficjent będzie miał do rozliczenia fakturę np. w wysokości 300 zł, to jej rozliczenie nastąpi w ramach kwoty dodatkowej, jeśli dokumentowany przez nią koszt spełnia regulaminowe warunki kosztu kwalifikowalnego.
W jaki sposób, jako szkoła polonijna, możemy otrzymać dofinansowanie? Czy stowarzyszenie zarejestrowane za granicą może złożyć wniosek?
By wziąć udział w konkursie ogłaszanym przez Instytut, muszą to Państwo zrobić poprzez Oferenta/Operatora – podmiot zarejestrowany w Polsce, posiadający NIP, REGON, wpisany do KRS, zgodnie z regulaminem, którego działania są spójne z zadaniami Instytutu, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą.
Oferentów/Operatorów można szukać na stronie internetowej Instytutu, w miejscu, gdzie zamieszczone są wyniki konkursów organizowanych w latach ubiegłych.
Komu Instytut może odmówić wsparcia?
Instytut nie może udzielić wsparcia:
Czy koszty osobowe mogą być ponoszone jedynie na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia? Czy możliwe jest także rozliczanie umów B2B?
Umowy B2B mogą być zawierane i rozliczane, należy je traktować jako „inne umowy cywilnoprawne”.
Czy placówki edukacyjne, które chcą otrzymać wsparcie, muszą zarejestrować szkołę lub przedszkole w bazie ORPEG?
Jednym z wymogów regulaminu jest posiadanie numeru ORPEG. Jest to wymóg niezbędny.
Czy w ramach konkursu możliwe jest złożenie jednego wniosku na trzy działania realizowane w ramach jednego obszaru? Czy raczej, należy złożyć 3 oddzielne wnioski?
Zgodnie z §4, ust. 3, dopuszcza się złożenie w ramach jednego obszaru oferty zawierającej maksymalnie 15 działań.
Jako organizacja działająca poza Polską nie posiadamy takich dokumentów jak REGON, KRS, NIP. Czy możemy złożyć wniosek w konkursie?
By wziąć udział w konkursie ogłaszanym przez Instytut, muszą to Państwo zrobić poprzez Oferenta/Operatora – podmiot zarejestrowany w Polsce, posiadający NIP, REGON, wpisany do KRS, zgodnie z regulaminem, którego działania są spójne z zadaniami Instytutu, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą.
Czy wnioskując o środki np. na zakup sprzętu komputerowego lub stworzenie i administrowanie strony internetowej trzeba zrobić rozeznanie rynku i przedstawić min. 3 oferty od sprzedawców?
Nie, nie ma takiego wymogu.
W regulaminie konkursu czytamy, że nie jest wymagany wkład własny. Zaś w generatorze widnieje komunikat "Uwaga! W tym konkursie wymagany jest wkład własny", gdzie należy wybrać rodzaj wkładu własnego. Proszę o wyjaśnienie, który komunikat jest prawidłowy.
W Generatorze widnieje informacja o wkładzie własnym, natomiast nadrzędne są zapisy regulaminu, więc wystarczy zaznaczyć opcję: „nie dotyczy”.
Co oznacza termin: „wiarygodne tłumaczenie na język polski”? Czy konieczne jest tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego?
Tłumacz przysięgły nie jest wymagany. Wystarczy jasne tłumaczenie, niebudzące żadnych wątpliwości.
Czy Rada Rodziców działająca przy szkole polonijnej jako stowarzyszenie może wziąć udział konkursie?
By wziąć udział w konkursie ogłaszanym przez Instytut, muszą to Państwo zrobić poprzez Oferenta/Operatora – podmiot zarejestrowany w Polsce, posiadający NIP, REGON, wpisany do KRS, zgodnie z regulaminem, którego działania są spójne z zadaniami Instytutu, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą.
Czy realizacja projektów, o które wnioskujemy, możliwa jest również w przyszłym roku?
Realizacja przedsięwzięć w ogłaszanych przez IRJP konkursach musi się odbyć w roku bieżącym.
Czy uczeń może otrzymać albo wyprawkę szkolną albo bon finansowy? Czy dopuszcza się przekazanie zarówno wyprawki szkolnej jak i bonu?
Zgodnie z zapisem regulaminu konkursu 3, obszar 3, uczeń może otrzymać albo wyprawkę szkolną, czyli materiały i pomoce szkolne dla uczniów w przedszkolach i szkołach polonijnych i polskich, w szczególności takich jak artykuły plastyczne i biurowe oraz aplikacje przydatne podczas zajęć lekcyjnych i podczas nauki w domu albo bon finansowy, czyli wypłatę jednorazowego wsparcia finansowego. Nie dopuszcza się przekazania zarówno wyprawki szkolnej, jak i bonu finansowego.
Zgodnie z §2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 953) podmiot realizujący zadanie finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych podejmuje działania informacyjne dotyczące tego finansowania lub dofinansowania przez zamieszczenie informacji na swojej stronie internetowej, o ile ją posiada, oraz na swoich profilach w internetowych serwisach społecznościowych, o ile takie profile posiada.
Zamieszczenie informacji oznacza użycie wzorów jak poniżej.